Het succes van Apple

by Tom Cosyns Seobureau

Apple behoort tot een van de meeste bijzondere bedrijven ter wereld. Het bedrijf heeft de hoogste marktwaarde van alle bedrijven ter wereld. Toch maken ze soms radicale keuzes en slaan ze vaak een onverwachte weg in. Denk bijvoorbeeld aan het weghalen van de port voor koptelefoons of waarom hun assortiment zo beperkt is terwijl ze alles met hun logo zouden kunnen verkopen? In dit artikel vertellen we je meer over het succes achter Apple. Met Internet thuis kun je optimaal gebruiken van Apple Modellen in je huis. Daarvoor kan je echter wel het beste internet vergelijken om erachter te komen welke de beste verbinding aanbiedt.

De focus van Apple

Zoals eerder benoemd zou Apple met hun mark alles kunnen verkopen. Toch heeft het bedrijf besloten om heel selectief te zijn met het uitbrengen van hun producten. Een bedrijf zoals Samsung is bijvoorbeeld volledig het tegenovergestelde van Apple. Denk bijvoorbeeld aan de samsung galaxy s9, of de samsung galaxy A-serie en de Galaxy J-serie. Apple heeft slechts een aantal topmodellen zoals de Iphone 11 en Iphone X. Dit heeft allemaal te maken met de extreme focus van Apple. Ze verkopen maar weinig producten maar zorgen er daarom voor dat de producten die ze verkopen, van hele goede kwaliteit zijn.

Less is more

Een andere kernprincipe dat Apple hanteert is alles simpel te maken. De consument moet zo min mogelijk door hebben dat hij bezig is met een technologie volgens Apple. Het weghalen van de port voor koptelefoons en het uitbrengen van een macbook met slechts een USB-C ingang zijn bewust keuzes die goede bedoelingen hebben. Het bedrijf doet dit niet om haar consumenten te pesten of te triggeren maar proberen juist het leven van de consument zo simpel mogelijk maken. Alles zou door een poort moeten kunnen in plaats van allemaal verschillende soorten aansluitingen. Apple luistert niet naar haar klanten maar gelooft er heilig in dat ze beter weten wat de consumenten willen dan dat de consumenten zelf weten. Heel vaak weten mensen niet wat ze willen, totdat je het ze laat zien vertelde Steve Jobs.

The next big thing

Zoals eerder gezegd luister Apple niet naar haar klanten omdat ze het altijd beter weten. Als Apple naar klanten gaat luisteren, verliest het bedrijf de kans om the next big thing te maken. Het bedrijf concurreert altijd met zichzelf. De meeste bedrijven maken een succesvol producten en proberen dat zo lang mogelijk uit te melken door klanten te geven wat ze maar willen. Deze strategie is zeer succesvol en kan goed worden uitgevoerd maar missen daardoor vaak the next big thing die nog meer zou kunnen verkopen. Feedback van klanten is erg goed om te kunnen laten zien wat je verkeerd hebt gedaan als bedrijf.

 

Apple zou niet voorbij gestreefd kunnen worden een ander bedrijf. Als dat toch gebeurt, zal dat komen omdat Apple de focus op de eenvoud heeft verloren en niet omdat eenvoud zijn effect heeft verloren. Als de huidige koers op deze manier aanhoudt, zal Apple de meeste kans hebben op succes.